Potwierdzanie adresów mailowych

<< Click to Display Table of Contents >>

  Strona główna >

Potwierdzanie adresów mailowych

Potwierdzanie adresów mailowych, to czynność polegająca na uwierzytelnianiu (autoryzacji) użytkownika, w celu uzyskania dostępu do usług oraz zasobów oferowanych przez moduł praca.gov.pl.

Potwierdzenie adresu mailowego jest wymagane w przypadkach gdy:
- Data ostatniego potwierdzenia jest pusta lub jest starsza niż data wysłania maila,
- Data ostatniego potwierdzenia jest starsza niż wartość parametru - wartość parametru to pół roku.

W praca.gov.pl konta użytkowników posiadają adresy mailowe oraz numer telefonu. Adres mailowy jest wymagany podczas zakładania konta klienta (numer telefonu nie jest wymagany). Użytkownik po zalogowaniu na swoje konto ma możliwość samodzielnej aktualizacji adresu mailowego oraz numeru telefonu.

Uwaga Adres mailowy jak i numer telefonu nie jest weryfikowany na unikalność wystąpienia na kontach użytkowników.

 

W procesie zakładania konta następuje przekierowanie do login.gov.pl lub do podpisania wniosku o założenie konta za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Po powrocie do portalu praca.gov.pl klient podaje dane uzupełniające - między innymi konieczne jest podanie adresu email.
W kolejnym kroku następuje założenie konta klienta oraz wysłanie maila z linkiem potwierdzającym poprawność adresu mailowego.

Użytkownik otrzymuje informację, że konto zostało założone, a na podany adres mailowy został wysłany mail, który należy potwierdzić przed zalogowaniem się.

Kliknięcie linku w mailu jest jednoznaczne z potwierdzeniem adresu mailowego. Kliknięcie linku w mailu otwiera nowe okno przeglądarki z portalem. Na ekranie pojawi się odpowiedni komunikat w zależności od przypadku.

Pierwszy przypadek - użytkownik nie zamknął przeglądarki. Sesja jest utrzymana i użytkownik automatycznie jest zalogowany do konta. W oknie portalu pojawia się komunikat potwierdzający pozytywną weryfikację adresu mailowego i prezentowana jest także informacja o zalogowaniu.

Drugi przypadek - użytkownik zamknął przeglądarkę. Sesja nie została utrzymana i użytkownik nie jest zalogowany. W oknie portalu pojawi się komunikat potwierdzający pozytywną weryfikację adresu mailowego i prezentowana jest także informacja że użytkownik może się zalogować.

Po założeniu konta weryfikacja adresu mailowego może nastąpić bez ograniczeń czasowych, jednak weryfikacja będzie konieczna, aby się zalogować.

W procesie logowania się do konta, następuje przekierowanie do login.gov.pl lub do podpisania oświadczenia za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Po powrocie do portalu wywołany jest algorytm zwracający informację, czy konieczne jest potwierdzenie adresu mailowego. W zależności od wyniku algorytmu konieczne będzie potwierdzenie adresu mailowego.

Jeśli konieczne będzie potwierdzenie adresu mailowego, użytkownik nie będzie mógł uzyskać autoryzacji, aż do czasu potwierdzenia adresu mailowego linkiem w mailu. Użytkownik na stronie logowania zostanie poinformowany jaki ma adres mailowy zapisany na koncie oraz, że konieczne jest potwierdzenie tego maila.

Użytkownik będzie mógł także w tym momencie zmienić adres mailowy. Możliwa jest wielokrotna zmiana adresu mailowego i ponowne wysłanie maila po upływie 15 minut.

 

Użytkownik przyciskiem 'Akceptuj' wywołuje wysłanie maila z potwierdzeniem (podobnie jak przy zakładaniu konta). Jeśli klient poda nowy adres mailowy, to będzie on zapisany na koncie.

Okno oczekiwania na potwierdzenie adresu mailowego:

Możliwe jest ponowne wysłanie maila po upływie 15 minut.

Kliknięcie linku w mailu jest jednoznaczne z potwierdzeniem adresu mailowego. Kliknięcie linku w mailu otwiera nowe okno przeglądarki z portalem. Na ekranie pojawi się odpowiedni komunikat po potwierdzeniu maila gdy sesja przeglądarki została utrzymana